SuFu

View Original

Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) er ved at være på plads

Hvordan kan kulstoflækage påvirke landenes miljøpolitikker og virksomhedernes forretningsaktiviteter?
Hvad er CBAM, og hvilke udfordringer har det til formål at løse? I denne artikel vil SuFu forklare alle de årsager og konsekvenser, der fik EU til at foreslå CBAM som et værktøj til at mindske risikoen for kulstoflækage inden for EU's grænser.


Hvad er problemet?

Det endelige mål med den europæiske grønne pagt er at opnå klimaneutralitet og samtidig fremme overgangen fra industriel karbonisering til dekarbonisering. På vej mod dette mål er der indtil videre blevet gennemført forskellige og vellykkede foranstaltninger: måling og reduktion af virksomheders drivhusgasemissioner er en af dem.

Mens nogle lande stræber efter at reducere deres indvirkning på klimaforandringerne, er der berettiget bekymring for, at indførelse af strengere forureningsregler kan få virksomheder til at flytte til andre lande med mindre strenge politikker. De ekstra udledninger, der opstår på grund af en sådan flytning, kaldes carbon leakage. Det henviser til en situation, hvor politikker, der indføres for at reducere CO2-udledningen ét sted, utilsigtet udløser en stigning i udledningen af drivhusgasser et andet sted. Dette fænomen, en slags spill-over-effekt, kan opstå på grund af en række faktorer, herunder:

produktionsskift

stigning i produktionsomkostninger

• import

• tab af eksport

• skovrydning

Hvad er løsningen?

Mens EU's eksisterende emissionshandelssystem (ETS) dækker EU-landene, vil Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) gælde for varer, der importeres til EU.

CBAM er EU's værktøj til at sætte en fair pris på det kulstof, der udledes under produktionen af kulstofintensive varer, der kommer ind i EU, hvilket i sidste ende tilskynder til renere industriproduktion i lande uden for EU.

Desuden sikrer den, at kulstofprisen på import svarer til kulstofprisen på indenlandsk produktion, hvilket garanterer, at EU's klimamål ikke undermineres.

Hvordan fungerer mekanismen?

CBAM, der er i kraft siden 1. oktober 2023, vil blive implementeret i to faser:

  1. Overgangsfase (oktober 2023 - december 2025)

Importører af produkter fra seks kulstofintensive sektorer skal rapportere deres udledninger hvert kvartal. De første produkter er aluminium, cement, elektricitet, gødning, brint, jern og stål.

Mens denne overgangsfase er uden økonomiske forpligtelser (ingen grund til at købe og aflevere certifikater) og forenklede rapporteringsregler, er dens primære fokus på at indsamle data.

CBAM-rapporten skal indeholde:

  • den samlede mængde af hver varetype, der importeres til EU

  • de faktiske samlede indlejrede emissioner

  • de samlede indirekte emissioner

  • den kulstofpris, der skal betales i et oprindelsesland for de indlejrede emissioner i de importerede varer.

2. Endelig ordning (fra 1. januar 2026)

Fra denne dato skal EU-importører

  • få en tilladelse til at importere CBAM-varer

  • angive mængden af CBAM-varer, der er importeret til EU i det foregående år

  • angive deres indlejrede drivhusgasemissioner

  • overdrage det tilsvarende antal certifikater hvert år for at dække de deklarerede emissioner. Prisen på certifikaterne vil blive beregnet afhængigt af den ugentlige gennemsnitlige auktionspris på EU ETS-kvoter udtrykt i €/ton udledt CO2.

Med andre ord vil importører begynde at betale en kulstofafgift ved grænsen for deres importerede produkter og deres indlejrede emissioner baseret på prisen på kvoter i EU ETS.

Manglende overholdelse af CBAM-rapporteringskrav, unøjagtigheder i CBAM-rapporter eller køb af for få certifikater kan resultere i sanktioner. De økonomiske sanktioner fastsættes af hvert enkelt EU-medlemsland og varierer fra 10 til 50 euro pr. ton CO2.

Hvad skal virksomhederne gøre?

Selvom CBAM ikke vil blive implementeret fuldt ud før 1. januar 2026, skal virksomhederne indsamle de nødvendige data til rapporteringen. Denne forberedelse kan ske i forskellige trin, f.eks. ved at

  • Gennemføre en scenarieanalyse for at identificere emissioner relateret til importerede varer, der er omfattet af CBAM, og foretage en indledende konsekvensanalyse (hvilke produkter vil være omfattet af CBAM? Hvor kommer de fra, og hvor stor er virksomhedens import af sådanne produkter, er nogle af de spørgsmål, der vil blive vurderet).

  • Kvantificering af den finansielle risiko ved CBAM og indvirkningen af import, hvilket betyder, at man skal kunne vurdere fordele og omkostninger ved produktionssteder.

  • Samarbejde med leverandører og resten af forsyningskæden for at indsamle emissionsdata for importerede varer

  • Etablering af processen til indsamling af data om produktionssteder og underliggende emissioner

  • Etablering af rapporteringsprocessen i EU i henhold til CBAM's regler og forberedelse til indsendelse af CBAM-rapporterne

Med hensyn til hvor man skal rapportere, har Europa-Kommissionen udviklet CBAM Transitional Registry for at hjælpe importører med at udføre og rapportere som en del af deres CBAM-forpligtelser.

I dette første skridt vil der være plads til en masse samarbejde mellem virksomheder og leverandører. For eksempel skal leverandører, der leverer råmaterialer eller varer til EU, levere emissionsdata eller CO2-aftryk på produkter. Importører skal kvantificere den økonomiske risiko ved CBAM og konsekvenserne af import, hvilket betyder, at de skal kunne vurdere fordele og omkostninger ved forskellige produktionssteder. De skal også overveje fordele og ulemper ved at vælge leverandører med lav udledning uden for EU eller flytte produktionen tilbage inden for EU.

Hvordan kan SuFu hjælpe dig?

Hvis du har brug for hjælp til at navigere i de risici og muligheder, der er forbundet med CBAM, kan SuFu hjælpe dig ved at give dig vejledning om:

  • Indsamling af data til dit CO2-aftryk/GHG-emissioner

SuFu kan levere sådanne tjenester til individuelle produkter og bredere værdikæder samt måle og rapportere udledningen fra produkter, der importeres til EU. Vores team har ekspertise i at udvikle fodaftryksmodeller for produkter og tjenester, som kan tilpasses CBAM's krav og den enkelte virksomheds behov.

  • Verifikation af CO2-regnskab

Da produktaftryk skal verificeres i forbindelse med CBAM, tilbyder vi også verifikationstjenester.

  • Engagement med leverandører

Vi kan hjælpe virksomheder med at samarbejde med leverandører om at reducere deres produktaftryk. Måling af CO2-aftrykket hjælper dig og dine leverandører med at få en holistisk forståelse af, hvor hotspot-emissionerne er, og hvor de derfor skal reduceres.

  • Vurdering af klimarelaterede risici og muligheder

Vores eksperter kan levere analyser af CBAM's risici og muligheder for forretningsdrift samt deres sandsynlighed. De kan også evaluere den samlede økonomiske indvirkning fra CBAM på virksomhedernes indtægter og hjælpe dig med at opnå strategisk fremsyn og operationel værdi i din dekarboniseringsrejse.

Konklusionen er, at CBAM er designet til at bekæmpe kulstoflækage og sikre en mere ansvarlig konkurrence. Den vil gøre billig kulstofintensiv import mindre attraktiv end renere produkter fremstillet i EU ved at pålægge afgifter til virksomheder, der importerer forurenende varer fra lande uden for EU. CBAM skal også fremme ansvarlig adfærd ved at forhindre virksomheder i at flytte produktionen til udlandet og dermed nå EU's klimamål.

Referencer: