Til Søs eller i Luften: Sammenligning af Miljøpåvirkningerne fra Langsom og Hurtig Godstransport

Når det handler om at transportere varer globalt, er der to fremtrædende transportformer, der skiller sig ud: sø- og lufttransport, hvor førstnævnte står for mere end 80 % af handelsvolumen. Det er dog vigtigt at forstå de miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med disse transportmetoder. Denne artikel har til formål at sammenligne de miljømæssige konsekvenser af langsom godstransport til søs og hurtig godstransport med fly og belyse deres respektive fordele og ulemper.

Søtransport er kendt for sin effektivitet, når det gælder transport af store mængder gods over lange afstande. Selv om det er en langsommere transportform end luftfragt, giver den flere miljømæssige fordele. Skibe har lavere CO2-udledning pr. transporteret fragtenhed på grund af deres lavere brændstofforbrug sammenlignet med fly. Derudover bidrager fremskridt inden for skibsteknologi, såsom forbedret skibsdesign og brug af alternative brændstoffer som biobrændstoffer, yderligere til at reducere udledningen og minimere miljøpåvirkningen. For eksempel har rederiet AP Møller-Mærsk implementeret brugen af biobrændstoffer i en del af deres containerskibsflåde med det mål at gå over til bæredygtige brændstoffer og grøn energi til deres drift og blive en CO2-neutral virksomhed inden 2050.

Luftfragttransport er kendt for sin hastighed og globale tilgængelighed. Men den er også forbundet med større miljøpåvirkninger. Fly udleder betydelige mængder drivhusgasser, især kuldioxid (CO2), samt forurenende stoffer som nitrogenoxider (NOx) og partikler. Det høje brændstofforbrug og den høje udledning pr. fragtenhed gør lufttransport mindre miljøvenlig sammenlignet med søtransport.

Med hensyn til CO2-aftryk har søfragt en klar fordel i forhold til luftfragt. Det anslås, at søtransport producerer cirka 15 til 25 gange mindre CO2-udledning pr. kilogramkilometer sammenlignet med lufttransport. Hvis man vælger søfragt frem for luftfragt til transport af varer, kan man reducere CO2-udledningen i forbindelse med logistiske operationer betydeligt.

Luftfragt giver hurtig og tidsfølsom levering, men det har højere miljømæssige omkostninger. Valget mellem sø- og lufttransport afhænger af forskellige faktorer, herunder varernes art, hvor meget det haster, omkostningsovervejelser og miljømæssige prioriteter. I nogle tilfælde kan en kombination af begge transportformer, kendt som multimodal transport, bruges til at optimere effektiviteten og samtidig minimere miljøpåvirkningen.

I takt med at bæredygtighed bliver et fokusområde i transportsektoren, gøres der en indsats for at mindske miljøpåvirkningerne fra både sø- og luftfragt. Der arbejdes løbende med innovationer inden for skibsdesign, brændstofeffektivitet og udforskning af alternative brændstoffer til skibe for at reducere udledningen fra søtransport. På samme måde investerer luftfartsindustrien i bæredygtige flybrændstoffer og udforsker teknologiske fremskridt for at forbedre brændstofeffektiviteten og reducere udledningen fra lufttransport.

Når man skal vælge mellem sø- og luftfragt, skal man finde en balance mellem hastighed, omkostninger og miljøhensyn. Luftfragt giver hurtig levering, men er forbundet med højere CO2-udledning. På den anden side er søfragt en mere miljøvenlig løsning med lavere udledning og energiforbrug. Ved nøje at evaluere de specifikke krav til godstransport kan virksomheder træffe informerede beslutninger for at optimere deres forsyningskæder og samtidig minimere miljøpåvirkningen.



Referencer:

  • European Environment Agency (EEA). (2019). TERM 2019: Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM) - TERM 2019: Transport Indicators Tracking Progress Towards Environmentally Sustainable Transport. Retrieved June 7, 2023, from https://www.eea.europa.eu/publications/term-report-2019

  • Drosdowsky, D., & Bunker, J. (2020). A Greener Marine Sector: Ships, Fuels, and Sustainable Maritime Transportation. In Green Logistics and Transportation (pp. 217-233). Springer.

  • International Air Transport Association (IATA). (2021). Reducing Aviation Emissions. Retrieved June 7, 2023, from https://www.iata.org/en/policy/environmental-policy/reducing-aviation-emissions/

  • International Civil Aviation Organization (ICAO). (2020). Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA). Retrieved June 7, 2023, from https://www.icao.int/environmental-protection/CORSIA/Pages/default.aspx

  • International Maritime Organization (IMO). (2021). Reducing GHG Emissions from Ships. Retrieved June 7, 2023, from https://www.imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/Reducing-GHG-emissions.aspx

  • Maersk partners with global companies to trial biofuel. (2019). Retrieved June 12, 2023, from https://www.maersk.com/news/articles/2019/03/22/maersk-partners-with-global-companies-to-trial-biofuel

  • United Nations Conference on Trade and Development. (2021). Review of Maritime Transport 2021. Retrieved June 12, 2023, from https://unctad.org/publication/review-maritime-transport-2021#:~:text=Over%2080%25%20of%20the%20volume,higher%20for%20most%20developing%20countries.

Previous
Previous

Next
Next